10. Piste: Omille siiville!
Tämä kymmenes piste on kurssin viimeinen. Siihen liittyy muutama hyvä neuvo matkalle ja pieniä tehtäviä, joista tärkein on kurssiblogin viimeinen kirjoitus.
Verkko-opinnot ovat tulevaisuutta
Microsoftin
Bill Gates sanoi jo vuosia sitten, että perinteinen yliopisto-opetus
(olla fyysisesti läsnä) tulee enemmän ja enemmän muuttumaan. Hän
mainitsi, että jo nyt olisi opiskelijoilla mahdollisuus internetin
välityksellä kuunnella maailman kaikkien yliopistojen luentoja ympäri maailmaa menemättä
itse paikan päälle.
Tähän
minäkin uskon ja kannatan lämpimästi. Itse olen ollut verkko-opiskelija
sitten vuodesta 2008 (Helsingin Yliopiston avoin). Verkko-opiskelijana
voi itse aikatauluttaa itsensä.
Tämä Kymmenen pistettä kurssi on ollut minulle todella hyödyllinen. Kuten 1.Pisteen kohdalla todetaan, että harjoitus tekee mestarin. En kuitenkaan voi sanoa olevani mestari. Kisälliksi voisin itseäni kutsua.
Aina oppii jotain uutta
Vaikka olen ollut facebookilainen vuodesta 2007 saakka, niin uutta opin tällä kurssilla
3.Piste: Facebook :“Suurinta iloa näyttävät usein tuottavan uudet ja helpot yhteydet lapsuudenystäviin ja ulkomailla asuviin läheisiin. Usein yhteydenpito lisääntyy ajan mittaan, kun palvelun pelisäännöt ja tavat tulevat tutuiksi.”
3.Piste: Facebook :“Suurinta iloa näyttävät usein tuottavan uudet ja helpot yhteydet lapsuudenystäviin ja ulkomailla asuviin läheisiin. Usein yhteydenpito lisääntyy ajan mittaan, kun palvelun pelisäännöt ja tavat tulevat tutuiksi.”
Kyllä,
kotikyläni ryhmä “Kiuruvesi ja muualle muuttaneet” on kuin pieni
kyläyhteisö, jonka kylänpäällikkönä on professori Raimo Väyrynen
(Kiuruvesi-seuran pj.).
Ajattelin
aikaisemmin, että sitten kun jään eläkkeelle, niin muutan kotikylään
takaisin,
mutta nyt ei tarvitse. Minulla on ne kontaktit , mitä kaipasin, facebookin kautta.
Ei tarvitse siirtyä fyysisesti minnekään.
Uutta opin myös ryhmien perustamisten kautta, sillä aikaisemmin minulle ei ole tullut edes mieleen moinen.
mutta nyt ei tarvitse. Minulla on ne kontaktit , mitä kaipasin, facebookin kautta.
Ei tarvitse siirtyä fyysisesti minnekään.
Uutta opin myös ryhmien perustamisten kautta, sillä aikaisemmin minulle ei ole tullut edes mieleen moinen.
Vaikeuksien kautta voittoon
Tällä kurssilla vaikeinta oli 5.Piste:Kuva verkossa.
Tehtävä “tee ja jaa diaesitys”.
Koska en ennen ole tehnyt diaesityksiä, niin se tuntui todella työläältä.
Etsin tietysti helpoimman tavan eli tein ensin sen google-doc’lla
ja sitten siirsin sen blogiin.
Koska en ennen ole tehnyt diaesityksiä, niin se tuntui todella työläältä.
Etsin tietysti helpoimman tavan eli tein ensin sen google-doc’lla
ja sitten siirsin sen blogiin.
Tähänkin
pätee latinankielen lentävä lause
“Repetitio mater studiorum” (kertaus on opintojen äiti),
joten aion tehdä vanhoista valokuvistani diaesitys-albumeita.
“Repetitio mater studiorum” (kertaus on opintojen äiti),
joten aion tehdä vanhoista valokuvistani diaesitys-albumeita.
Kerro parista parhaasta tekemästäsi löydöstä.
Pari
parasta löytöä on:
Mervi ja Ari, siinä vasta oiva pari, joka omalla panoksellaan, esimerkillään
ja kovalla kannustuksella on innostanut minua.
Suuren suuret kiitokset Heille siitä.
Mervi ja Ari, siinä vasta oiva pari, joka omalla panoksellaan, esimerkillään
ja kovalla kannustuksella on innostanut minua.
Suuren suuret kiitokset Heille siitä.
Millainen yhteys syntyi muihin kurssilaisiin?
Tämä
kurssi oli kuin yhteinen bussimatka Turusta Åboon. Papit jäi kyydistä
jo ensimmäisen pysäkin jälkeen. Jokainen tekee omat valintansa.
“Bussikuskin” Mikan kannalta katsottuna hän olisi varmaankin toivonut
kaikkien tulevan päätepysäkille.
Ajan
päivittäin työmatkat bussilla Raisiosta Turkuun, joten sanoisin, että
ei sielläkään kovin paljon bussissa keskustella toistensa kanssa.
Mitä muutoksia toivoisit Lintulautaan, kurssin tekniseen alustaan?
Kommentit
tulevat kunkin tehtävän yhteyteen. Se tuntuu jotenkin työläältä.
Voisiko kaikki kommentit olla etusivulla?
Esim. jos kommentoisin Lauran tehtävää, niin mainitsisin ensin,
että Lauran 8. tehtävä: oikein mallikas ja moderni.
Näin ne löytäisi heti eikä tarvitsisi selailla joka sivua.
Voisiko kaikki kommentit olla etusivulla?
Esim. jos kommentoisin Lauran tehtävää, niin mainitsisin ensin,
että Lauran 8. tehtävä: oikein mallikas ja moderni.
Näin ne löytäisi heti eikä tarvitsisi selailla joka sivua.
Mikä oppimiskokonaisuus oli sinulle merkittävin tai hyödyllisin? Mikä oli vähiten hyödyllinen?
3.Piste:Facebook
oli hyödyllisin, vaikka olen roikkunut facebookissa,
niin tästä osiosta oli minulle eniten hyötyä, ehkä siksikin, että käytän facebookia eniten.
Tässä mainitsen sivun ja ryhmän perustamisen, jotka olivat ihan uusia asioita minulle.
niin tästä osiosta oli minulle eniten hyötyä, ehkä siksikin, että käytän facebookia eniten.
Tässä mainitsen sivun ja ryhmän perustamisen, jotka olivat ihan uusia asioita minulle.
Vähiten hyödyllinen minulle, jos nyt pakko on jokin valita, oli osio 7. Piste: Googlataan!
Perustelut sille ovat, että olen googlen kanssa melkein naimisissa (sähköposti, doc, blogi, kalenteri ja +Kaisa).
Mitä olisit toivonut enemmän?
Kenties
enemmän verkkosorsastusta. Osio 8. Piste: Yhteisöllisyyden voima jäi
jotenkin muiden osioiden jalkoihin.
Voisiko tämä osio olla viimeisenä, niin siihen joutuisi perehtymään enemmän?
Voisiko tämä osio olla viimeisenä, niin siihen joutuisi perehtymään enemmän?
Millaisia kehittämisideoita tulee mieleesi?
“Wikipedia-tietosanakirja
on timitettu verkossa kokonaan vapaaehtoisvoimin.
Verkon ansiosta ongelmien ratkaisu ja ideointi onnistuvat isossakin ryhmässä” (8. Piste: Yhteisöllisyyden voima).
Tätä olisimme voineet käydä yhdessä läpi ja tehdä yhdessä jokin wikisivu.
Esimerkkinä voisin mainita Wikipediassa oleva artikkeli Turun nähtävyydet.
Verkon ansiosta ongelmien ratkaisu ja ideointi onnistuvat isossakin ryhmässä” (8. Piste: Yhteisöllisyyden voima).
Tätä olisimme voineet käydä yhdessä läpi ja tehdä yhdessä jokin wikisivu.
Esimerkkinä voisin mainita Wikipediassa oleva artikkeli Turun nähtävyydet.
Tällainen luutajuttu on siitä. Tosi haasteellista ruveta siivoamaan toisten kirjoittamia artikkeleita.
Lopuksi
Kaiken kaikkiaan kurssi on ollut antoisa, vauhdikas ja mielenkiintoinen. Yhden tehtävän tekemisen jälkeen odotti innolla uutta.
Aurinkoisia kevät- ja kesäpäiviä niin kurssin vetäjille kuin kurssilaisille!
Kirkossa
tavataan!
Tähän loppuun kevennyksenä Kari Suomalaisen “valokuva” Liisa Riipasta, joka on kaikkien naispappien esitaistelija, pisti itsensä likoon saadakseen pappisvihkimyksen.
Tähän loppuun kevennyksenä Kari Suomalaisen “valokuva” Liisa Riipasta, joka on kaikkien naispappien esitaistelija, pisti itsensä likoon saadakseen pappisvihkimyksen.
Hänelle naurettiin ja häntä pilkattiin.
– Ja huomautan vain tässä välillä, että jos eräs syntinen veljemme
vielä
kerran jupisee kuuluvasti ”nainen vaietkoon seurakunnassa”,
niin hän ei
pääse taivaaseen.
(Elettiin
sodanjälkeisen Suomen jälleenrakennusvuosia.
Kirkossa vallitsi edelleen ”perinteinen” tunnelma, sillä pappeina toimi vain miehiä.
Vuonna 1955 Teologi Liisa Riippa rohkaisi kuitenkin mielensä
ja anoi Kuopion tuomiokapitulilta oikeutta pappisvihkimykseen.
Hänen mukaansa kirkkolaista ei löytynyt pykälää sen estämiseen.
Kirkossa vallitsi edelleen ”perinteinen” tunnelma, sillä pappeina toimi vain miehiä.
Vuonna 1955 Teologi Liisa Riippa rohkaisi kuitenkin mielensä
ja anoi Kuopion tuomiokapitulilta oikeutta pappisvihkimykseen.
Hänen mukaansa kirkkolaista ei löytynyt pykälää sen estämiseen.
Kuopion
tuomiokapituli ei kuitenkaan piispa Eino Sormusen johdolla suostunut
hyväksymään anomusta. Pilakuvan ilkeästi virnuileva mies on Kari
Suomalaisen omakuva. Kanttorikin oli nainen (kuten muut Karia
paheksuvasti katselevat kirkkovieraat), mikä vielä 50-luvun puolivälissä
herätti oman huomionsa. Ajat ovat melkoisesti muuttuneet noista
päivistä!
Teksti, Pekka Tuomikoski)





