sunnuntai 13. toukokuuta 2012

ONKO KAIKKI PAPUKAIJAT HÄKISSÄ?










10. Piste: Omille siiville!



Tämä kymmenes piste on kurssin viimeinen. Siihen liittyy muutama hyvä neuvo matkalle ja pieniä tehtäviä, joista tärkein on kurssiblogin viimeinen kirjoitus.



Verkko-opinnot ovat tulevaisuutta

Microsoftin Bill Gates sanoi jo vuosia sitten, että perinteinen yliopisto-opetus (olla fyysisesti läsnä) tulee enemmän ja enemmän muuttumaan. Hän mainitsi, että jo nyt olisi opiskelijoilla mahdollisuus internetin välityksellä kuunnella maailman kaikkien yliopistojen luentoja ympäri maailmaa menemättä itse paikan päälle.
Tähän minäkin uskon ja kannatan lämpimästi. Itse olen ollut verkko-opiskelija sitten vuodesta 2008 (Helsingin Yliopiston avoin). Verkko-opiskelijana voi itse aikatauluttaa itsensä.
Tämä Kymmenen pistettä kurssi on ollut minulle todella hyödyllinen. Kuten 1.Pisteen kohdalla todetaan, että harjoitus tekee mestarin. En kuitenkaan voi sanoa olevani mestari. Kisälliksi voisin itseäni kutsua. 

Aina oppii jotain uutta

Vaikka olen ollut facebookilainen vuodesta 2007 saakka, niin uutta opin tällä kurssilla
 3.Piste: Facebook :“Suurinta iloa näyttävät usein tuottavan uudet ja helpot yhteydet lapsuudenystäviin ja ulkomailla asuviin läheisiin. Usein yhteydenpito lisääntyy ajan mittaan, kun palvelun pelisäännöt ja tavat tulevat tutuiksi.”
Kyllä, kotikyläni ryhmä “Kiuruvesi ja muualle muuttaneet” on kuin pieni kyläyhteisö, jonka kylänpäällikkönä on professori Raimo Väyrynen (Kiuruvesi-seuran pj.).
Ajattelin aikaisemmin, että sitten kun jään eläkkeelle, niin muutan kotikylään takaisin,
 mutta nyt ei tarvitse. Minulla on ne kontaktit , mitä kaipasin, facebookin kautta.
 Ei tarvitse siirtyä fyysisesti minnekään.
 Uutta opin myös ryhmien perustamisten kautta, sillä aikaisemmin minulle ei ole tullut edes mieleen moinen.

Vaikeuksien kautta voittoon

Tällä kurssilla vaikeinta oli 5.Piste:Kuva verkossa. Tehtävä “tee ja jaa diaesitys”.
 Koska en ennen ole tehnyt diaesityksiä, niin se tuntui todella työläältä.
  Etsin tietysti helpoimman tavan eli tein ensin sen google-doc’lla
 ja sitten siirsin sen blogiin.
Tähänkin pätee  latinankielen lentävä lause
 “Repetitio mater studiorum” (kertaus on opintojen äiti),
 joten aion tehdä vanhoista valokuvistani diaesitys-albumeita.

Kerro parista parhaasta tekemästäsi löydöstä.

Pari parasta löytöä on:
 Mervi ja Ari, siinä vasta oiva pari, joka omalla panoksellaan, esimerkillään
 ja kovalla kannustuksella on innostanut minua.
 Suuren suuret kiitokset Heille siitä.

Millainen yhteys syntyi muihin kurssilaisiin? 

Tämä kurssi oli kuin yhteinen bussimatka Turusta Åboon. Papit jäi kyydistä jo ensimmäisen pysäkin jälkeen. Jokainen tekee omat valintansa. “Bussikuskin” Mikan kannalta katsottuna hän olisi varmaankin toivonut kaikkien tulevan päätepysäkille.
Ajan päivittäin työmatkat bussilla Raisiosta Turkuun, joten sanoisin, että ei sielläkään kovin paljon bussissa keskustella toistensa kanssa. 

Mitä muutoksia toivoisit Lintulautaan, kurssin tekniseen alustaan?

Kommentit tulevat kunkin tehtävän yhteyteen. Se tuntuu jotenkin työläältä. 
Voisiko kaikki kommentit olla etusivulla?
 Esim. jos kommentoisin Lauran tehtävää, niin mainitsisin ensin,
 että Lauran 8. tehtävä: oikein mallikas ja moderni.
 Näin ne löytäisi heti eikä tarvitsisi selailla joka sivua.

Mikä oppimiskokonaisuus oli sinulle merkittävin tai hyödyllisin? Mikä oli vähiten hyödyllinen?

3.Piste:Facebook oli hyödyllisin, vaikka olen roikkunut facebookissa,
 niin tästä osiosta oli minulle eniten hyötyä, ehkä siksikin, että käytän facebookia eniten.
 Tässä mainitsen sivun ja ryhmän perustamisen, jotka olivat ihan uusia asioita minulle.
Vähiten hyödyllinen minulle, jos nyt pakko on jokin valita,  oli osio 7. Piste: Googlataan!
Perustelut sille ovat, että olen googlen kanssa melkein naimisissa (sähköposti, doc, blogi, kalenteri ja +Kaisa).

Mitä olisit toivonut enemmän?

Kenties enemmän verkkosorsastusta.  Osio 8. Piste: Yhteisöllisyyden voima jäi jotenkin muiden osioiden jalkoihin.
 Voisiko tämä osio olla viimeisenä, niin siihen joutuisi perehtymään enemmän?
 
Millaisia kehittämisideoita tulee mieleesi?

“Wikipedia-tietosanakirja on timitettu verkossa kokonaan vapaaehtoisvoimin.
 Verkon ansiosta ongelmien ratkaisu ja ideointi onnistuvat isossakin ryhmässä” (8. Piste: Yhteisöllisyyden voima).
 Tätä olisimme voineet käydä yhdessä läpi ja tehdä yhdessä jokin wikisivu.
 Esimerkkinä voisin mainita Wikipediassa oleva artikkeli Turun nähtävyydet.
Tätä artikkelia tai sen osaa on pyydetty parannettavaksi, koska se ei täytä Wikipedian laatuvaatimuksia. Voit auttaa Wikipediaa parantamalla artikkelia. Lisää tietoa saattaa olla keskustelusivulla. Tarkennus: Sekava ja heikosti jäsennelty 
  
Tällainen luutajuttu on siitä. Tosi haasteellista ruveta siivoamaan toisten kirjoittamia artikkeleita.

Lopuksi

Kaiken kaikkiaan kurssi on ollut antoisa, vauhdikas ja mielenkiintoinen. Yhden tehtävän tekemisen jälkeen odotti innolla uutta.
Aurinkoisia kevät- ja kesäpäiviä niin kurssin vetäjille kuin kurssilaisille!

Kirkossa tavataan! 

Tähän loppuun kevennyksenä Kari Suomalaisen “valokuva” Liisa Riipasta, joka on kaikkien naispappien esitaistelija, pisti itsensä likoon saadakseen pappisvihkimyksen.
Hänelle naurettiin ja häntä pilkattiin. 


– Ja huomautan vain tässä välillä, että jos eräs syntinen veljemme
 vielä kerran jupisee kuuluvasti ”nainen vaietkoon seurakunnassa”,
 niin hän ei pääse taivaaseen.
(Elettiin sodanjälkeisen Suomen jälleenrakennusvuosia. 
Kirkossa vallitsi edelleen ”perinteinen” tunnelma, sillä pappeina toimi vain miehiä.
 Vuonna 1955 Teologi Liisa Riippa rohkaisi kuitenkin mielensä
 ja anoi Kuopion tuomiokapitulilta oikeutta pappisvihkimykseen.
 Hänen mukaansa kirkkolaista ei löytynyt pykälää sen estämiseen.
Kuopion tuomiokapituli ei kuitenkaan piispa Eino Sormusen johdolla suostunut hyväksymään anomusta. Pilakuvan ilkeästi virnuileva mies on Kari Suomalaisen omakuva. Kanttorikin oli nainen (kuten muut Karia paheksuvasti katselevat kirkkovieraat), mikä vielä 50-luvun puolivälissä herätti oman huomionsa. Ajat ovat melkoisesti muuttuneet noista päivistä!
Teksti, Pekka Tuomikoski)

1 kommentti:

  1. Hienoa Kaisa ! Hyvä viimeinen blogi ja 10 pistettä plakkarissa. Näin ne kirkon duunarit rulaa myös verkkomaailmassa. Hyvä kesää Domilta toivottaen, Ari

    VastaaPoista